Choklad är inget godis




Finns inget bättre än choklad



Choklad är sååå gott! Det finns en chokladbutik i Uppsala som säljer massor med choklad o som är svindyr! Men det är ju inte godis utan det är ju ett uppiggande endorfinhormon som ska njutas sakta helst till rödvin. Mmmmmmmmmm!

Choklad och mjölkchoklad klassas inte som godis trots dess förknippelser med konfekt. Choklad klassas som aromat eller kakor.

Kakaobönan mycket energirik - den innehåller 50% fett, 20-25% kolhydrater , 15-20% protein, 5 % vatten, 1,5% teobromin och 3,5% av kakaobönan är mineraler och vitaminer, såsom kalcium, järn, fluor, magnesium, kalium, natrium, fosfor, A-vitamin, tiamin, riboflavin och niacin.

Choklad innehåller en mycket liten mängd koffein. Det huvudsakliga stimulerande ämnet är teobromin som inte har lika stark effekt på centrala nervsystemet som koffein har. Det ger en "kick" utan någon av de giftiga effekter som ibland förknippas med koffein. Choklad innehåller också antioxidanter som kan minska risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Det finns ett samband mellan att äta choklad och att vara kär och lycklig. Förklaringen är att choklad frigör anandamid, kroppens eget "lyckoämne". I choklad finns också serotonin, en annan signalsubstans i hjärnan, som har samma goda inverkan på humöret som solljus.


Postat av: Pernilla

Choklad är gott. Köpte mörk choklad med mint på Ikea i lördags och den var super smarrig. Inbillade mig att den var mycket nyttigare än marabous :-) just för att den innehöll 70 % kakao hihi

Men dock slant det ner en massa annat godis med som barnen hade :-( Usch nu måste jag sluta upp med detta. Hade gått ner 2 kg för att jag åt hyffsat nyttigt och tog typ 1 bulle till fikat och inte allt men nu har jag fallit dit igen. Vill du ha tillbaka skruvarna som blev över till sängen?

Hur har helgen varit då? Har du fått tillbaka din vagn förresten?

Så härligt väder vi har!!! Solen skiner och det är så skönt ute men väldigt väldigt halt.

Än så länge lider jag inte så mycket av knölen men blir det värre så får man göra nåt åt det.

Kramar

2010-03-16 @ 12:27:02
URL: http://sebbella.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Ja putsa fönster är ingen höjdare direkt.

Finns en speciell maskin och köpa till det :-)

Ah skönt att du fick en slant för vagnen då.

Vagnen du har nu var en aning tung att styra. Var ju en del snö med men den var tung. Men tror den är "billig" att köpa som ny för jag kikade på en sån på nätet nä jag väntade Liam men läste inte så mycket positivt om den.

Kanske beror på vilken bil man har när det gäller att få in. Hon kanske hade en kombi. Annars var det inte så speciellt att lura men visst vad gör man inte för att bli av med sakerna. Menar nu inte att ta henne i försvar :-) Men tur att du har nära till dagis. Nu i somamr räcker det med en enkel sulky eller paraplyvagn. Kan T inte ta hem vagnen som ni köpt med er utomlands så kan du ha den? Perfekt när det inte är snö. Jag var jätte nöjd med min. Stor korg och bra liggläge.



Nu har jag tränat i 20 min. Mycket ben och fy fasiken men har ju inga benmuskler alls eller balans. Man går ju trappan dagligen och man går och lämnar barnen dagligen men ändå är man så svag. Får vi se vad det blir för träning imorrn. Olika varje dag verkar det som. Kör en 6 week challenge :-) Men enligt schemat ska man träna 4 dagar/veckan men jag kör oftast bara 3.

Nä ska fixa lite här hemma. Snart kommer alla.



Kramar

2010-03-17 @ 12:39:30
URL: http://sebbella.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Lycka till förresten idag!!!

2010-03-17 @ 12:39:44
URL: http://sebbella.blogg.se/
Postat av: Maja

Skulle aldrig kunna leva utan choklad, damn vad gott det är!

2010-03-17 @ 12:53:47
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Åh choklad, mums.

Kan inte få nog av det.



Har även en tävling hos mig, kika gärna in.

2010-03-17 @ 12:59:32
URL: http://nathaliestankar.bloggproffs.se
Postat av: Therese

Mmm, vad sugen man blev på choklad! Snygg header! Allt bra idag?

2010-03-17 @ 13:31:57
URL: http://thereseofsweden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: